søndag 23. juni 2013

Sentrumsgateløpet, Kongsvinger 22.juni

Vi har siste uka gått og snakket om at det kunne være morsomt å være med på Sentrumsgateløpet i Kongsvinger, samtidig med at vi tok en harrytur til Sverige i samme slengen. Begge barna var reist til Oslo på ferie til besteforeldre for en uke, så vi hadde mulighet til å være litt egoistiske og bare gjøre det vi selv hadde lyst til.
Så da vi la oss fredag kveld,hadde vi bestemt oss for at: Ja, vi reiser!
Da jeg la meg hadde jeg ikke bestemt meg for om jeg skulle løpe 5 eller 10km. Mannen min hadde allerede bestemt seg for å løpe 10 km. 
Og da jeg våknet og fikk kjenne litt på formen, bestemte jeg meg for 5km. Jeg kjente at kroppen ikke spilte helt på lag.

Været viste seg ikke fra sin beste side akkurat med ekstremværet Geir som holdt på å trekke seg unna, men det var fint løpevær.

Vi kommer frem og får etteranmeldt oss, og setter oss i bilen og "varmer opp" med å sove en halvtime. Slitne etter en lang og travel arbeidsuke.
Klokken 11.30 begynner vi å varme opp litt. Det blåser og småregner litt, uggete vær med andre ord. Men vi vet at når vi får startet og kommet igang, pleier det å bli fort varmt. Så yr og litt vind, er fint løpevær!

Alle løpere skulle starte samtidig på slaget 12.00, både 5 og 10km løpere. Vi som skulle løpe 5km skulle starte 60 meter foran 10km-løperne for å få 5km. 10km-løperne skulle løpe to runder i samme løype. Jeg tenkte at stakkars 10km-løperne som må passere og løpe siksak rundt mange 5km-løpere på veien. Det ble nok litt hinder for mange av de raskeste. Og i år var det jo rekorddeltakelse med dobbelt så mange fullførte deltakere enn fjoråret.

Så stod vi klare på startstreken, og vi ventet på startskuddet fra 10km-starten, da det ikke var noe eget startskudd til 5km-løperne. En morsom fyr i 5km-gruppa ropte "Bang" før startskuddet gikk, og mange inkl meg startet klokka da. Men dette måtte vi fort avslutte, for nå gikk startskuddet hvert øyeblikk! DER! Nå var vi i gang!
Jeg kjente at kroppen min ikke var med fra første stund, men jeg tenkte at det ville gå over etter 2-3km. Det pleier å gjøre det når kroppen blir varm. Men det gjorde ikke det denne gangen. Jeg priset meg lykkelig for at jeg bare skulle løpe 5 km.
Kroppen kjentes tung hele veien. Jeg begynte å glede meg til å komme i mål. Jeg som liker varierte løyper. Fikk ikke melkesyre, men kjentes bare TUNG ut. Mye sitter mellom ørene, det gjør det, men jeg klarte ikke snu det i dag.

Løypa var veldig fin og variert med diverse underlag: Asfalt, gress, grus og sti. Det var også varierende høydekurve. Jeg liker veldig godt slike løyper! Så dette løpet anbefales for løpere som liker varierende terreng og høydekurver. Veldig morsomt!! :o)

Det var emit tidtagersystem, men dette sviktet. Vet ikke helt hvorfor og hva som skjedde, om det var menneskelig svikt eller tenknisk svikt, men resultatene lot vente på seg.
Jeg skjønte at de hadde fått alle tidene med brikkene, men de måtte føre alle deltakerne opp manuelt ettersom de kom i mål. Så for arrangøren ble det veldig mye ekstrajobb vil jeg tro.
Får håpe de løser dette bedre neste år, både for sin egen skyld og deltakerne.
I dag da jeg våknet, var imidlertid resultatene klare, og jeg kom på 8.plass av 37 fullførte på 5 km med tiden 25.08.
Må vel si meg fornøyd med det, tatt i betraktning krevende løype og lite samarbeidsvilllig kropp!
Alle fikk medalje i mål. Det ble også servert drikke og boller.
Tross dårlig vær var det flere som hadde stilt seg opp for å heie, slikt er moro!

I fht toalett og garderobemuligheter, var dette veldig greit tilrettelagt i en idrettshall ca 3-400m fra start/mål. Det var en veldig blid og hjelpsom dame som satt i luka der og geleidet oss til riktig garderobe.

Raskeste mann på 10 km ble Knut Eraker Hole fra Hadeland IF som løp på 34.09. Raskeste dame ble Anne Berit Vangen på 40.00, som jeg hadde en veldig hyggelig prat med etter løpet. Utrolig imponerende prestasjoner!

Hvis det passer seg sånn neste år på denne tiden, er det mye mulig vi kommer tilbake for å løpe. Om det blir 5 eller 10 km da, må tid og form vise.

Sentrumsgateløpet





10 kommentarer:

  1. Spent quite some time in and around Kongsvinger in the past couple of years but I didn't know they had their own race! But then again, I wasn't even running until two years ago. :)

    SvarSlett
  2. I believe they have more races too :)) i know they have one trailmarathon Kongsvinger Skogsmaraton. Its a hard race. But it sounds like fun

    SvarSlett
    Svar
    1. Ah, that's too late now. :) I don't think I'll be back in that area again. My friends (whom I used to visit there) moved to Akershus this year. Bummer. :)

      Slett
    2. But where do you live? Your name seems quite swedish :))

      Slett
  3. Ja, det är svenskt. :) I made it up on a boat cruise from Stockholm to Mariehamn a few years ago (there's quite a story behind it). So yeah, that's not my real name but that's what I'm using on Endomondo since their privacy options are rather poor! I live in a country that is pretty much the worst one to live in (in Europe) these days (my workout maps would reveal that) men hjertet mitt er norsk. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. I found out where you live and I've been there many years ago :)) It seemed nice to be a tourist there but it was really strict to get into the country.

      Slett
    2. It's very easy to get into the country these days, it's just that no one wants to come here anymore. :) And I can understand that!

      Slett
    3. Oh, and my real name is Zoltán but the fake one will do too, I'm quite fond of it. :)

      Slett
  4. Aw, those were sweet times for me as a 10 year old. :)

    SvarSlett